Vad ska man tro?

I dag när jag hämtade Nova från dagis så var korten klara. Barnen blev fotograferade i november och nu så fick man se resultatet. Nova var jättefin och kortet såg perfekt ut. För perfekt. Dom har retuscherat henne! (stavning?) Min första tanke var att oj, så fint kort och hennes eksem syns ju inte. Men sen kom dom andra tankarna. Varför gjorde dom så? Är hon inte söt nog med sina eksem? Trodde verkligen fotografen att vi inte skulle vilja ha korten om det syntes? Detta samhälle som vi lever i, där alla ska vara perfekta och om nån inte är det så ska det retuscheras bort och fixas. Nova har eksem. Punkt slut. Det är så hon är. Varför får det inte synas? Förra vintern såg hon mycket värre ut runt ögonen och hon fick höra hela tiden hur ful hon var runt ögonen. Jag sa i från att säg inte att hon ser ful ut. Hur kul är det när hon blir så pass stor att hon förstår vad det ordet betyder? Man behöver inte säga nånting alls. Jag behöver ingen påminnelse. När jag var liten så var mitt eksem 100 gånger värre än var Novas var/är. Undrar vad andra människor sa om mig?

Vi var på 3-års kontroll i dag. Allt var bra förutom Novas tal. Vilket jag visste mycket väl på förhand. Hon är sen med att prata. Alla har sagt att ta det lugnt, det kommer när det kommer. Det är normalt ändå. Men det är det ju inte. Hon ska få remiss till logoped och dom ska kolla upp att hon hör ordentligt och att det inte är några fysiska hinder för hennes prat. Vi ska få lite tips och råd om hur vi ska göra.

Jobbig dag.

Kommentarer
Postat av: Bella

Nä fy!! Nova ska få se ut hur hon vill utan att någon ska komma och ändra på det. Så det så!
Har ni nå snö däruppe? Själv har vi bara grönt... God Jul & Gott nytt år önskar jag er i alla fall!
Kram

2006-12-18 @ 20:30:52
Postat av: Annelie

Gu vad ledsen jag blir när jag läser ditt inlägg om kortenn. Hur kan de ens kommer på tanken att retuscher någons dagiskort. Du borde klaga. Det är klart att hon ska se ut som hon är annars är det ju inte hon! Jag tycker att Nova är jätte söt på alla kort jag har sett på henne! Du ska vara stolt att du har ett så fint barn! Kram på er!

Postat av: Camilla

Mäh vad är det läser? Fixat till ett DAGISFOTO? Va!? Så gör man väl ändå inte! Du har världens finaste tösabit och eksem hör ju henne till. Tycker knappt man ser nåt på henne nu...?

Vi har gått hos logopeden med Jonathan oxå, det är kunnigt folk, det kommer att gå bra! STORA KRAMEN kommer till dig här: KRRRRAM!!

/Milla

2006-12-18 @ 21:45:00
URL: http://mammamilla.blogg.se
Postat av: josefine

Jaaa...vad ska man säga, världen är sjuk, inte ens när man är liten får man vara som man är. Jag tycker att du ska ringa och ifrågasätta, och be om att få ta nya bilder om du känner för det. Hon är ju söt som hon är, "lillgumman"
KRAM Josefine

2006-12-18 @ 23:58:49
Postat av: saravillfara

Först vill jag säga att detta är min premiärsväng här, och jag gillar det jag ser :) Kul att ha hittat hit!
Och sedan så måste jag bara kommentera retuscheringen - Va´!? Får dom verkligen göra så?? Kunde inte ens tro att det förekom bland sådana här bilder, jag blir nästan chockad.
Och så förstår jag att det kanske inte känns världsbäst med logopedremiss. Vi fick en sådan efter 4-årskontrollen, så jag känner igen känslan. Men det kommer att ordna sig, du ska inte vara orolig. Det är så otroligt individuellt det här med talet. Kram!

2006-12-19 @ 23:29:53
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Postat av: Anette

Hei! Moro å se hvordan dere har det der oppe.Ville bare ønske dere ei riktig god jul og et godt nytt år. Mange klemmer !!

2006-12-20 @ 10:34:01
Postat av: Marit

Trist när fotograferna inte tycker att barna duger som de är. Nova är en jättefin tjej, och var fick dem att tro något annat?
På dem bara!

Kram Marit (Scrapkatten/Scraphörnan)

2006-12-20 @ 14:22:51
URL: http://marit.mossagarden.de
Postat av: Thea

Hjälp, tänker man bara, blir helt mörkrädd! Ja, vad är det för samhälle vi lever i när man måste vara så himla "perfekt" jämt? Och vem bestämmer vad som är perfekt? Men det är ju bara att slå på Tv:n så står det ju klart. Min sjuåring tittade på ett program på Nikelodeon häromdagen, och man bara häpnade över hur de pratade i programmet. Tjejerna var tacksamma bara de blev beundrade av killarna mm, mm. Blev skitförbannad. Är inte första gången heller. God Jul
Thea.

2006-12-20 @ 22:44:17
URL: http://www.theasrum.blogg.se
Postat av: Jenny

Hejsan..Jo, det har varit lite jobbigt. Men nu är vi friska igen, man får hoppas att det håller i sig ett tag nu.

Vad trist att de gjort så med fotona. Klart Nova är perfekt som hon är!

Hoppas allt är bra med er annars..

Kram

2006-12-20 @ 23:24:59
URL: http://loverose.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback