Maktlös

Jag har kommit till en skrämmande insikt på sistone. Man blir bara äldre och äldre och det går obönhörligen åt ett håll och det gör mig rädd och jag känner mig maktlös. Det känns som att ju äldre man blir desto snabbare går tiden. Min älskade dotter fyller 5 år inom kort och var har tiden tagit vägen? 5 år sen hon låg i min mage. 4 år sen hon började gå. 3 år sen vi flyttade till Sverige osv osv. Vad gör vi med tiden? Varför tar vi inte vara på den tid vi har på ett bättre sätt? Varför envisas jag med att tjata och gnälla och för att inte tala om alla dessa "jag ska bara" hela tiden. Varför sköter jag inte om mig själv bättre så att jag kanske stannar i jordelivet längre? Varför stoppar man alltid huvet i sanden?

Vår familj har varit ganska förskonade från svåra sjukdommar och andra hemskheter, tack och lov. Men, ju äldre vi blir desto större är risken att just nåt sånt händer. Och nu har det hänt. En mkt god vän och familjemedlem ligger just nu och kämpar för sitt liv. Ett ingrepp som från början såg enkelt ut men som sen visade sig inte bli så enkelt.

När sånt här händer så blir man plötsligt så medveten om sin sårbarhet och det är inte så kul att bo så långt ifrån. Jag skulle så gärna vilja vara hos hans barn nu och krama om dom länge och väl. Hans barn som idag är vuxna men som jag bytt åtskilliga blöjor på och varit barnvakt till så många gånger. Det svåraste med att flytta från min hemby var just att mista den nästan dagliga kontakten med just dessa barn eftersom jag stod dom så nära. Jag står dom fortfarande nära, jag älskar dom förstås, men det blir inte det samma som om jag hade bott där. Tänk att kunna hjälpa dom med läxläsning, övningskörning, flytthjälp och framtida barnpassning etc etc.

Jag har känt deras pappa F sen jag var liten. Jag var väl en 7-8 år när han kom in i vårt liv och jag minns att han var den som lärde mig koka kaffe. Jag var lite blyg för han till en början men efter några månader så släppte det. En gång när vi var dit och hälsade på så stod han i köket tillsammans med mig och förklarade hur man skulle göra när man kokade kaffe för att smaken skulle bli helt rätt. Det var som att han tog sig tid för bara mig, för att lära känna mig bättre och just då, där i köket, så kände jag att den här mannen var en trevlig prick och att han var min vän. Sen dess har han varit en självklar del i mitt liv. Trots ändrade familjeförhållanden för hans del så har han ändå varit en viktig person för mig. Han är den som kommer ihåg min födelsedag när flera av mina bröder glömmer det. Han är den som bara ringer för att säga hej ibland. Han är den som satte sig i bilen och for hit och hälsade på första sommaren som vi bodde här. Iofs var han på bilsemester till andra ställen oxå men han tog sig tiden att hälsa på mig och min familj och det betydde så mkt för mig. Han är en otroligt snäll och omtänksam människa och en underbar pappa.

Det är när sånt här händer som man får sig en rejäl tankeställare. Min älskade mor fyller 69 år idag. Fortfarande pigg och alert men med lite krämpor men ändå. Man märker att hon har blivit gammal. Min kära far likaså. Vem vet hur länge man får ha dom kvar? Tänk när man själv är mormor? Hur länge får jag finnas där för Nova? Borde vi ge henne ett syskon så hon har en bror eller syster den dagen jag och M är borta? Men blod är inte alltid tjockare än vatten. Det vet jag med syskon man knappt ser röken av och som aldrig hör av sig och som inte känner igen rösten på en när man själv ringer. Vem säger att man står varandra nära bara för att man är syskon? Jag och F är inte syskon men jag står ändå närmare honom än vissa av dom.

Livet är outgrundligt och jag vill inte veta vad som väntar i framtiden. Den kommer väl tids nog ändå. Men snälla ni, håll tummarna för min vän så att allt går bra. Tack för att du orkade läsa ända hit.


Kommentarer
Postat av: martina

oj, vad fint skrivet! tårarna var nära att komma.. har alltid vetat att pappa betyder mkt för dig, och att du betyder mkt för han!Det syns!:) du är den ende som han har kontakt med sen han och mamma skildes..som är på mammas sida, alla andra svek och hör aldrig av sig!! är glad att jag har dig! och vi håller tummarna för pappa. Vet att allting kommer att gå bra!! Vi hörs moster! Älskar dig fast du är så långt bort! <3

Postat av: Alina

bra skrivet! håller tummarna för din vän! godnatt!

2008-11-11 @ 23:48:33
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: josefine

Vad fint och sant du skriver. Det är så det är här i livet. Tänker oxå allt oftare på att man borde ta vara på livet bättre än man gör. Man vet aldrig vad som komma skall. som tur är..

Håller tummarna för din vän...

Kramisar

2008-11-12 @ 11:30:28
Postat av: Maria i Råneå

Ja detta livet... Jag har själv tänkt tankar som påminner om dina och det känns som att allt blir svart. Man kan inte på något sätt stanna tiden och det känns orättvist (på något vis) att man en dag inte ska vandra på denna jorden. Självklart vill man följa sina barn och barnbarn, men livet är tyvärr inte så självklart och det gör mig... ARG! Just för att jag känner mig maktlös. Livet är lite av ett ekorrhjul som vi är plaserade i. Vi kan välja att springa som bara den eller lunka fram (om vi ens har den valmöjligheten, ibland undrar man...). Men vi kan aldrig stoppa det där hjulet och bara stanna upp. Aahh! Frustrationen blir större.

Hoppas att din vän rätar på sig.



Kramar från Råneå :-)

2008-11-12 @ 16:31:35
Postat av: Marja Liljansalo

Det var fina funderingar som du hade. Jag tänker också oftast på sådana saker. Tänker t. ex på min mormor som är ju redan 85 år (frisk och glad just nu i alla fall) som har alltid varit min "andra mamma" så att säga. Tänker bara hur åren försvinner och jag vet att hon har inte så jätte länge kvar, men du vet att jag har min tro. På sådana här tider och när man tänker på sådana kära och nära människor så är det min tro och tillit på Himmelske Fadern som säger till mig att vi kommer att ses igen. Och det är faktist sant jag vet inom mig att livet slutar inte här på jordelivet. Jag vet att jag kommer att vara med alla mina kära, med min man och mina barn, mormor, morfar, mamma, pappa...osv, med vänner en dag. Jag kommer att kunna träffa dem och vara med dem i himlen. Familjer och vänner är för evigt! Det tar inte slut här! Det är det som hjälper mig att leva vidare och ta vara på varje stund. =)



Jag hoppas att du kan få lite lugn och ro i ditt hjärta och jag verkligen hoppas och håller en bön att allt ska gå bra för din kära vän.



Kram. Marja

2008-11-12 @ 18:53:29
Postat av: Catta

Vi håller alla tummarna för din vän! Det är skrämmande när nära och kära drabbas... Du får en riktig kram på lördag!

"Vänner är familjen som Du själv valt"

Kram Catta

2008-11-13 @ 09:37:24
URL: http://cattasattac.blogspot.com
Postat av: Blommig

Va fint du skriver!

Håller tummarna för din vän!

kram

2008-11-13 @ 16:24:35
URL: http://shipp.webblogg.se/
Postat av: Eivor / Ejja

Tänker på dig vännen och hoppas att din vän blir bättre!!

Det är oftast när det händer ngt som man börjar fundera på livet och så, innan/annars rullar allt bara på.

Ses imorgon!



KRAM



2008-11-14 @ 13:03:33
URL: http://eivor.blogg.se/
Postat av: Murjäkk

Jag har också en närstående som inte är så kry. Det är inte roligt att människor man älskar mår dåligt. Det blir som att man mår dåligt själv. Hoppas att din kära kryar på sig...

2008-11-18 @ 09:59:39
URL: http://personalmurjack.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback