Millas utmaning...

I går var att skriva om vår fredag så här kommer min:

06.20  Klockan ringer, jag ruskar i Martin och han går upp, snörvlande och hostande. Bestämmer sig för att han inte orkar jobba i dag. Väldigt förkyld. Kommer och lägger sig igen och ber mig ställa klockan på 07.05 för då har det kommit folk till hans jobb. Vi somnar snabbt om.
07.05 Klockan ringer, jag ruskar i Martin och han går upp. Hör att han ringer nån och sen somnar jag snabbt om.
07.20 Nova vaknar....*GÄSP* Tar upp henne och går in i vardagsrummet där Martin sitter och ser på morgontv. Jag säger att jag lägger mig en stund igen. Nova är ändå så lugn på morgonen och vill gärna se bolibompatv. Ramlar ner i sängen och somnar om, känner mig utmattad.
08.20 Vaknar med ett ryck. Hrmmm, det är ju dagis i dag! Går upp och Nova och Martin sitter vid datorn. Nova i pyjamas och hon har inte ätit frukost än så det är väl bara att sätta i gång. *något irriterad*
08.30 Jag och Nova äter frukost.
08.55 Jag dricker snabbt en kopp kaffe och bläddrar igenom tidningen.
09.05 Jag går och hämtar kläder till Nova och försöker få henne att klä på sig. Ikke då. Fick hon bestämma så skulle hon gå i pysjen hela dagen. *muttrar* En vacker dag får hon göra det!
09.15 Vi går till dagis, Nova cyklar dock. Att det kan ta typ 10 min att gå 100 m! Det är mycket som ska undersökas under vägen. Det regnar nämligen och det är många roliga vattenpölar.
09.25 Framme på dagis och hennes dagiskompisar är inne. Dom leker lekar o Nova förstår som inte riktigt vad hon ska göra. Ser lite bortkommen ut. Stackars liten. Hon försöker litegrann men sen tröttnar hon och vill hellre leka med dockorna. Efter en stund så tar fröken Alice fram gitarren och alla ska sjunga och då tycker Nova det är kul för hon känner ju igen alla låtarna utom 1. Manne kommer och vill sitta bredvid Nova och mig och Nova sjunger och viftar med armar och ben.

09.50 Fröken säger åt mig att gå hem!!! *ångest* Men jag samlar mig snabbt och kramar Nova och säger att nu går mamma hem en stund så kommer jag och hämtar dig sen. Nova säger hejdå mamma och jag går. Får verkligen bita i hop hela vägen hem men när jag kommer hem kommer tårarna. Fy, vad det tar emot att lämna henne där. Fröknarna är jättesnälla och Nova vill ju vara där men det känns så svårt för mig att släppa kontrollen. Martin kommer och tröstar mig och säger att det kommer gå bra. Jag lugnar mig lite och börjar ladda maskinen med en ny tvätt.
10.15 AHHHH; panik!!! Kommer plötsligt på att Nova har ju ingen blöja på sig och jag glömde säga det till fröken!!! Ringer på stört och ena fröken svarar och säger att dom kom precis på det för Nova hade just kissat på sig. Hon hade lekt och sen sagt kissa och så kom det. Det hade gått bra och hon hade inte blivit lessen men fyyyyy så dum jag kände mig. *ÅNGEST* Stackars liten. Å sen grät jag ännu mer.
Till slut säger Martin åt mig: Skärp dig nu, det gick ju bra! 

10.45 Vi tar en kopp te och jag sitter och undrar hur jag ska kunna samla mig tillräckligt för att kunna hämta Nova. *puh*
11.10 Ringer några samtal, kollar mailen, bloggen och scrappiz..
11.20 Går för att hämta Nova. Hon ser genom fönstret att jag kommer så hon kommer ut i hallen och möter mig. Jag får en kram och jag lyckas hålla tårarna tillbaka. Hon ser glad och nöjd ut och vill följa med hem. Fröken berättar om hur det har gått och det har gått bra. Hon säger att Nova vet vad hon vill och tar för sig. Ingen ängslig och rädd tjej som mamma mao. Det lugnar mitt modershjärta.
Vi går hem och är inne och leker och äter lite frukt.
13.20 Vi går ut i regnet och leker, jag och Nova. Jag gör ett sandslott till henne och hon gör kakor. Hon gungar  och klättrar lite. Till slut är våra händer iskalla och jag börjar övertalningen 14.20.
14.50 Jo, det tog en halvtimme att få henne att gå in. Tänk att regn och våt sand är så kul! *brrr*
15.00 Jag börjar med middagen. Korv stroganoff och cous cous med lite sallad. Nova och Martin läser sagor i soffan.
15.30 Middag
16.30 Vi far till byn. Nova somnar direkt i bilen. Martin ska fixa lite grejer i garaget och jag, Nova och farmor åker till coop forum och handlar. Nova behöver mera byxor men allt jag hittar är strumpor, strumpbyxor och en pyjamas. I går på dagis fick Nova klippa med en riktig sax så jag köper en barnsax och lim till henne. Sen far vi till farmor igen och dricker kaffe och Nova sitter som uppslukad i 1 ½  timme med sax, lim och papper. Nova äter kvällsmat där.
20.00 Vi åker hem. Nova äter lite till och vi gör i ordning henne för kvällen. Jag ber henne snällt om att få sovmorgon i morgon. Hon säger ja.
21.20 Nova somnar. Jag och Martin ser tv en timme och sen är det natta i kölbua.
Så var vår fredag slut.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Men gumman, nu får du tårka tårarna, Nova är ju en klippa på dagis. Det går ju strålande! Tänk om hon hade stortjutit vid dörren när du lämat henne, nu vinkar hon ju glatt hej då! Hon ÄR en trygg unge! Trygg och säker! Vilken tur du har! Var glad och stolt!

Kram Milla :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback